Styrelserapport maj 2026

Vägar

Snabelbilen kommer och ska bland annat åtgärda skador på Törnsångarvägen. Infartsvägen kommer att repareras till hösten och få delvis ny beläggning dessutom ska kantklippning genomföras på Segelhultsvägen.

Vi kommer att lägga ny beläggning under 2026 på ca 4000-5000 m2 på infartsvägen, vilket är cirka 1000 meter av vägens längd.

Stämman

Stämman avlöpt väl och det var många bra diskussioner. Vi har fått en delvis förnyad styrelse. På hemsidan kan du se vilka som ingår i den nya styrelen. Stämman beslutade också att tillsätta en arbetsgrupp som ska undersöka förutsättningarna för att bygga ett utegym.

Insamling avfall

Kommunen har bestämt att ändra taxeringsunderlaget för insamling av avfall till en så kallad fastighetsnära insamling. Styrelsen kan konstatera att modellen inte går att tillämpa i Uttervik, på det sätt som kommunen avser. Ett möte med kommunen är inplanerat den 11 juni.

Ekonomi

Vi kan konstateras att de planerad och nödvändiga investeringarna i avloppsverket i dagsläget överskrider de fonderade avsättningarna. En plan för att finansiera investeringarna kommer att utarbetas. Det beräknade överskottet efter skogsavverkningen blir avsevärt högre än kalkylerat. Vilket ger oss ett behövligt ekonomiskt tillskott

.

  • Nästa styrelesemöte blir den 27 juni och den 1 augusti